Sunday, December 18, 2011

when we talk about RIBA'

when dlm kereta wth along :) aku terdetik nk tanya dia pasal ASB BANK.

aku: along ada buat ASB BANK x ?

along : (diam) hurm tak pun adik , along pun xtahu iany berguna @ x, bcz ada para ulama brckp ASB bank tu adalah riba .

aku: terdiam.

along: ok along bg contoh ,
KATEGORI RIBA' mcm ni
exmple : when kau nk pinjam kereta adik beradik , then salah sorg dr abg kita cakap
kau boleh pinjam kereta aku tapi dgr satu syarat . kau kena tuang minyak kereta aku penuh @ kau belanja aku makan . ITU SUDAH DKETOGERI SBG RIBA'
riba mean ? berdosa rite ? kita makan duit org .
melainkan kita rela hati @ beringt nk tuang minyk kereta tu .
sebagai contoh.
so uols ada adik beradik jgn ckp cmgtu , suruh tuang-2 minyak or belanja makan or whatever lah tu BERDOSA :)
selamat beramal :)